REALIZACJE I PROJEKTY

PROJEKT PROFILAKTYCZNO-ROZWOJOWY

„ROZWIJAMY SKRZYDŁA”

//progressline.pl/wp-content/uploads/2020/03/butterfly.png

OPIS PROJEKTU – PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA

Projekt „Rozwijamy Skrzydła” jest skierowany dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zakłada towarzyszenie wszystkim podmiotom (dzieciom, wychowawcom/nauczycielom, rodzicom) w poszukiwaniu konstruktywnych sposobów zaspokajania podstawowych potrzeb charakterystycznych dla momentu rozwojowego wychowanków związanych z autonomią, podmiotowością i sprawczością, uzyskiwaniem informacji zwrotnej, odpowiedzialnością (poznawaniem granic swoich i innych oraz wyznaczaniem granic własnych i dostrzeganiem granic innych), poczuciem własnej wartości, relacjami opartymi na szacunku, współpracy oraz poszanowaniu godności dziecka.

CELE PROJEKTU

Do zasadniczych celów projektu możemy zaliczyć:

  • przekazywanie dzieciom określonych wartości i konstruktywnych sposobów realizacji własnych potrzeb;
  • budowanie u dzieci pozytywnego i realistycznego obrazu siebie poprzez doświadczanie własnych możliwości i ograniczeń;
  • wsparcie kardy i rodziców w budowaniu w grupie przedszkolnej/wczesnoszkolnej atmosfery sprzyjającej dostrzeganiu i wzmacnianiu mocnych stron i zasobów;
  • towarzyszenie dzieciom w poszukiwaniu konstruktywnych sposobów zaspokajania potrzeb związanych z:
  • autonomią – podmiotowością i sprawczością;
  • autentycznością;
  • poczuciem własnej wartości;
  • uzyskiwaniem osobistej i konstruktywnej informacji zwrotnej od rówieśników i dorosłych;
  • odpowiedzialnością za siebie i innych;
  • tworzeniem pozytywnych, silnych i trwałych więzi;
  • byciem ważnym i docenianym;
  • samodzielnością i samoobsługą.

KROKI W REALIZACJI

  1. Spotkanie z Dyrekcją w celu:
  • zapoznania z merytoryką projektu;
  • przedstawienia założeń projektu;
  • wskazania na istotne cele projektu;
  • ustalenia warunków współpracy koniecznych do skutecznej realizacji planowanych działań.
  1. Szkolenie dla Realizatorów:
  • całość zespołu lub osoby chętne wskazane przez Dyrekcję;
  • szkolenie praktyczne dotyczące:
  • wzmacniania potencjału dziecka;
  • formułowania i udzielania informacji zwrotnych dzieciom i rodzicom;
  • budowania poczucia własnej wartości;
  • wdrażania umiejętności wychowawczych związanych z wyznaczaniem granic;
  • zestawu sprawdzonych metod, narzędzi i materiałów pomocnych w realizacji projektu.
  1. Warsztaty dla rodziców:
  • wyjaśniające i ukazujące cel oraz spodziewane rezultaty projektu;
  • przedstawiające potrzebę, zasadność i użyteczność projektu;
  • ukazujące w sposób praktyczny idee i wybrane zagadnienia, związane z realizacją projektu;
  • służące wypracowaniu sposobów komunikacji i zaangażowania Rodziców w sprawy związane z realizacją projektu;
  • rozwijające kompetencje wychowawcze.
  1. Obserwacje uczestniczące – informacje (feedback i feedforward) dla prowadzących, grupy, poszczególnych dzieci i ich rodziców:
  • częstotliwość w zależności od ustalonych warunków współpracy.
  1. Konsultacje merytoryczne dla Realizatorów:
  • realizowane minimum raz w miesiącu w wymiarze 2 godzin;
  • poszukiwanie konstruktywnych, wymiernych i realnych rozwiązań dla zaistniałych sytuacji wychowawczych;
  • poszukiwanie odpowiedzi na pytania i wątpliwości zgłaszane przez Realizatorów, Edukatorów i Rodziców;
  • nawiązywanie do głównych celów i założeń Projektu oraz zapoznawanie z kolejnymi metodami, narzędziami i technikami przydatnymi w pracy wychowawczej i relacjach z opiekunami prawnymi.
  1. Zakończenie projektu:
  • podsumowanie;
  • wskazania dotyczące dalszych działań.