OPIS PROJEKTU – PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA
Projekt „Rozwijamy Skrzydła” jest skierowany dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zakłada towarzyszenie wszystkim podmiotom (dzieciom, wychowawcom/nauczycielom, rodzicom) w poszukiwaniu konstruktywnych sposobów zaspokajania podstawowych potrzeb charakterystycznych dla momentu rozwojowego wychowanków związanych z autonomią, podmiotowością i sprawczością, uzyskiwaniem informacji zwrotnej, odpowiedzialnością (poznawaniem granic swoich i innych oraz wyznaczaniem granic własnych i dostrzeganiem granic innych), poczuciem własnej wartości, relacjami opartymi na szacunku, współpracy oraz poszanowaniu godności dziecka.
CELE PROJEKTU
Do zasadniczych celów projektu możemy zaliczyć:
- przekazywanie dzieciom określonych wartości i konstruktywnych sposobów realizacji własnych potrzeb;
- budowanie u dzieci pozytywnego i realistycznego obrazu siebie poprzez doświadczanie własnych możliwości i ograniczeń;
- wsparcie kardy i rodziców w budowaniu w grupie przedszkolnej/wczesnoszkolnej atmosfery sprzyjającej dostrzeganiu i wzmacnianiu mocnych stron i zasobów;
- towarzyszenie dzieciom w poszukiwaniu konstruktywnych sposobów zaspokajania potrzeb związanych z:
- autonomią – podmiotowością i sprawczością;
- autentycznością;
- poczuciem własnej wartości;
- uzyskiwaniem osobistej i konstruktywnej informacji zwrotnej od rówieśników i dorosłych;
- odpowiedzialnością za siebie i innych;
- tworzeniem pozytywnych, silnych i trwałych więzi;
- byciem ważnym i docenianym;
- samodzielnością i samoobsługą.
KROKI W REALIZACJI
- Spotkanie z Dyrekcją w celu:
- zapoznania z merytoryką projektu;
- przedstawienia założeń projektu;
- wskazania na istotne cele projektu;
- ustalenia warunków współpracy koniecznych do skutecznej realizacji planowanych działań.
- Szkolenie dla Realizatorów:
- całość zespołu lub osoby chętne wskazane przez Dyrekcję;
- szkolenie praktyczne dotyczące:
- wzmacniania potencjału dziecka;
- formułowania i udzielania informacji zwrotnych dzieciom i rodzicom;
- budowania poczucia własnej wartości;
- wdrażania umiejętności wychowawczych związanych z wyznaczaniem granic;
- zestawu sprawdzonych metod, narzędzi i materiałów pomocnych w realizacji projektu.
- Warsztaty dla rodziców:
- wyjaśniające i ukazujące cel oraz spodziewane rezultaty projektu;
- przedstawiające potrzebę, zasadność i użyteczność projektu;
- ukazujące w sposób praktyczny idee i wybrane zagadnienia, związane z realizacją projektu;
- służące wypracowaniu sposobów komunikacji i zaangażowania Rodziców w sprawy związane z realizacją projektu;
- rozwijające kompetencje wychowawcze.
- Obserwacje uczestniczące – informacje (feedback i feedforward) dla prowadzących, grupy, poszczególnych dzieci i ich rodziców:
- częstotliwość w zależności od ustalonych warunków współpracy.
- Konsultacje merytoryczne dla Realizatorów:
- realizowane minimum raz w miesiącu w wymiarze 2 godzin;
- poszukiwanie konstruktywnych, wymiernych i realnych rozwiązań dla zaistniałych sytuacji wychowawczych;
- poszukiwanie odpowiedzi na pytania i wątpliwości zgłaszane przez Realizatorów, Edukatorów i Rodziców;
- nawiązywanie do głównych celów i założeń Projektu oraz zapoznawanie z kolejnymi metodami, narzędziami i technikami przydatnymi w pracy wychowawczej i relacjach z opiekunami prawnymi.
- Zakończenie projektu:
- podsumowanie;
- wskazania dotyczące dalszych działań.